JollyWoman

Sve o prenatalnim testovima u razgovoru sa stručnjacima

Mame i trudnice
24.08.2020.

Da bismo svojoj deci obezbedili dobar temelj za rast i razvoj korisno je da imamo uvid u njihovo genetsko zdravlje. Verujemo da beba uzima najbolje od roditelja, no često dolazi i do abnormalnosti koje nisu nasledne. Upravo zato roditelji imaju milion pitanja o prenatalnim testovima.

U Srbiji je prisutno nekoliko kuća koje nam mogu obezbediti uvid u genetsko zdravlje bebe kroz prenatalne testove. Za razliku od amniocenteze ili biopsije horionskih čupica koje predstavljaju invanzivne metode uvida u bebinu genetiku, kao poznatih double i triple testova koji pokazuju samo verovatnoću i mogu biti često lažnon pozitivni ili lažno negativni, prenatalni testovi su precizno, neinvenzivno, sigurno rešenje koje već od 10.nedelje trudnoće daje mogućnost roditeljima da provere da li je njihova beba genetski zdrava.

KAKO odabrati pravi prenatalni test?

Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa najvažnijim delom tima kompanije Biotechnology and Genetics Srbija – generalnog zastupnika za VERITAS prenatalne i genetske testove.

dr Miloš Ilić, specijalista ginekologije i akušerstva u KBC Dragiša Mišović i dr Milan Stojanović, lekar na specijalizaciji, pored jedinstvenog pristupa pacijentima dele i interesovanje ka genetici, što ih i dovodi u vezu sa jednom od najvećih američkih kuća na polju prenatalnog i genetskog istraživanja – Veritas Genetics.

Pronađite sve odgovore na pitanja o prenatalnim testovima.

doktor Milan Stojanović
doktor Miloš Ilić

Doktore Stojanoviću, zašto je vaš izbor za preporuku našim budućim mamama, baš VeritasTest ?

Put do dobijanja rezultata prenatalnog testa je vrlo složen i zahtevan proces, s obzirom da se analizira bebina DNK iz krvi trudnice, i kao takav zavisi pre svega od tehnologije i metodologije rada same laboratorije. Reklo bi se da je to spoj medicine kao nauke i tehnoloških dostignuća u oblasti molekularne genetike. Upravo zbog toga, poverenje su zaslužili najbolji, oni koji su dokazano dostigli najbolje rezultate. To je Illumina laboratorija i tehnologija WGS (Masivnoparalelno sekvencioniranje celog genoma)- jedina priznata i dokazana metoda u oblasti prenatalnih testova.

Doktore Iliću, trudnice su s pravom zabrinute kada pomisle na invanzivne metode poput amniocenteze. Možemo li zaista biti mirne kada uradimo Veritas prenatalni test? Osim neinvanzivnosti, šta još ide u korist Veritas testu u odnosu na klasičan pristup ispitivanju genetskog zdravlja bebe?

VeritasTest, pored gorepomenutog, jednistven je i  po tome što pruža besplatno genetičko savetovanje i konsultacije lekarima i budućim roditeljima, kada je to potrebno. Znanje genetičara i naučnika sa Harvarda, osivača Veritas Genetics-a, je sad dostupno ljudima u Srbiji. Trudnice svakako mogu biti mnogo mirnije kada urade VeritasTest, jer je procenat preciznosti 99.9% što je, priznaćete, veoma visoka garancija za rezultat.

Šta nam VeritasTest myPrenatal omogućava od analiza, i zašto su baš te analize važne?

Test je osmišljen tako da se može pružiti uvid u zdravlje hromozoma bebe na više nivoa, u zavisnosti od opcije testa, tako da lekar-ginekolog, u zavisnosti od procene rizika, donosi odluku koju opciju testa će posavetovati trudnici.
Najbitnije je analizirati one hormozome koji su najčešće zahvaćeni promenama i nose sa sobom značajne anomalije ploda, poput Daunovog sindroma, Edvards, Patau. Kako dabl test ne procenjuje rizik za sindrome Tarner, Klinefelter, Tripl X i Džejkobs, poželjno je uraditi skrining na poremećaje polnih hromozoma.

rekao je doktor Milan Stojanović o Veritas prenatalnim testovima.

Više o Veritas prenatalnim testovima pričali su doktor Stojanović i doktor Ilić.

Napredovanjem i razvojem prenatalnih testova, danas je moguće uraditi analizu svih hromozoma (poput amniocenteze), pa čak dobiti informaciju o riziku za prisustvo retkih bolesti- mikrodelecionih sindroma.
Kada je trudnoća rizična, bilo zbog godina starosti trudnice ili drugih pridruženih faktora, lekar u razgovoru sa trudnicom donosi odluku koja opcija testa je najbolji izbor.
Suština je da rezultati mogu biti dostupni na vreme, u ranom period trudnoće, bez ikakvog rizika po zdravlje trunice i ploda, uz pouzdanost od 99%. Svaki dalji postupak zavisi od rezultata testa. Veliko je olakšanje kada imamo informaciju da bolesti hromozoma nisu prosute kod bebe.

dodao je doktor Miloš Ilić o prentalanim testovima.

Na koji način smatrate da je moguće približiti genetiku običnom čoveku, kako bi iskoristio sve prednosti savremene nauke?

Genetika je osnova zdravlja svakog pojedinca, u njoj se nalaze odgovori za sve potencijalne prepreke sa kojima se čovek može susresti tokom života, kada se bolest ispoljava.
Veoma je složena nauka, savremena medicina je zato usmerena na dalja istrraživanja i saznanja na ovom polju. Srećom, danas je dosta toga već poznato.
Jednostavno rečeno, kada dođe do greške u nekom genu ili grupi gena, dolazi do kaskade promena u organizmu i kao posledica nastaje oboljenje. Sa nekih “greškama” u genima smo se rodili (nasledili od predaka), neke mogu nastati tokom života, jedan deo njih su benigne promene, a zbog drugih će nastati neka metabolička, autoimuna, hematološka, edokrinološka, neurološka, maligna bolest i mnoge druge.

za Jolly Magazin rekao je doktor Milan Stojanović.

Kod nekih oboljenja je relativno lako postaviti dijagnozu, ali postoji velika grupa oboljenja gde je bolest zamaskirana, simptomi nisu jasni, prepoznatljivi, ili se kasnije ispoljavaju kada je bolest uznapredovala, a lečenje je izostalo. Upravo je to cilj personalizovane genetike, poznavati rizike koje nosimo sa sobom, onda je posao svakog lekara značajno olakšan, a kvalitetna briga o zdravlju zagarantovana. Tu nam danas veoma pomaže edukacija kroz društvene mreže, kao i putem tekstova na portalima, jerbuduće mame mogu dobiti sve neophodne informacije, kako bi uticale na tok svoje trudnoće.

nadovezao se doktor Miloš Ilić.

Doktore Iliću, doktore Stojanoviću, koji savet biste imali za trudnice i buduće mame koje planiraju trudnoću?

Pre svega da vode računa o zdravlju, životnim navikama i potrude se da mi imamo što više posla, kroz aktivno vođenje zdravih trudnoća. A potom da uživaju u trudnoći.

mišljenje je doktora Milana Stojanović.

Briga o zdravlju podrazumeva pravilnu ishranu, fizičku aktivnost, redovne kontrole i poštovanje saveta lekara. Zadovoljstvo je raditi sa trudnicama, jer je to normalno, fiziološko stanje. Ako je pak trudnoća komplikovana određenim stanjima, pažnja je povećana, kontrole su češće, teži je zadatak pred lekarima i trudnicom. Odgovornost, posvećenost, zanje i veštine danas mogu prevazići skoro sve poteškoće.

rekao je doktor Miloš Ilić.

Svi zainteresovani za VeritasTest, kao i besplatne konsultacije sa stručnjacima iz oblasti ginekologije i prenatalnog testiranja mogu se više informisati putem IG stranice @veritastest , kontakt telefona: 060 / 444 39 85 i e-mail adrese: info@btgmed.com

PROČITAJ JOŠ